Sunday, November 23, 2008

Doa Memulakan sebarang Pekerjaan

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Ya Allah, anugerahkan rahmat dan kesejahteraan yang sempurna ke atas penghulu kami Nabi Muhammad, yang dengan berkatnya terhurai apa yang tersimpul, terlepas daripada segala kesusahan, juga ditunaikan segala hajat, dan tercapai segala keinginan, dan akhir hayat yang baik, dan dicurahkan rahmat, hasil keberkatan wajahnya, yang mulia, kerahmatan dan kesejahteraan yang sempurna Engkau anugerahkan juga ya Allah, ke atas keluarga dan sahabatnya dengan kiraan setiap kerdipan mata, juga hembusan nafas dan setiap bilangan ilmu yang ada bagiMu.

Ya Allah, aku memohon pada Mu kebaikan pekerjaan ini dan segala kebaikan yang ada di dalamnya, dan aku berlindung pada Mu daripada keburukan pekerjaan ini dan segala keburukan yang ada di dalamnya. Sesungguhnya di atas segala sesuatu itu, Engkaulah yang Maha berkuasa menentukannya.

Ya Allah, aku mulai kerja ku dan aku bertawakkal kepadaMu. Aku berlindung dengan Mu dari perasaan keluh kesah dan dukacita, dan Aku berlindung dengan Mu dari sikap lemah dan kemalasan, dan aku berlindung dengan Mu dari sifat ketakutan dan kebakhilan dan aku berlindung dengan Mu dari tekanan hutang dan kezaliman manusia.

Ya Allah, tidak ada yang mudah kecuali sesuatu yang engkau jadikan mudah. Engkaulah yang menjadikan yang susah itu mudah. Permudahkanlah segala pekerjaan dan urusan ku dan Janganlah jadikan ada perasaan dengki didalam hati ku terhadap orang-orang yang beriman.

Wahai Tuhan Maha Agong dan Maha Mulia....Amin

No comments: